بهترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰

بهترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰ در حالی به بازار عرضه شده اند که اوضاع اقتصادی جهان، تعریفی ندارد. این امر به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است. هرچند بازهم با استقبال نسبی مواجه شده اند. در مقالهٔ بهترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰ به سه محصول از کمپانی های خوشنام خواهیم پرداخت. در ابتدا تلویزیون بی رقیب Q950 TS 8K QLED سامسونگ را بررسی می‌کنیم و سعی م ینماییم تمامی ویژگی‌ و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن را بررسی نماییم. نمی‌شود از پیشرفته ترین تلویزیون های جهان حرف زد و به ال جی نپرداخت. ال‌ جی امسال، سال شلوغی داشته است. تعدادی تلویزیون 8K، تلویزیون های پر زرق و برق OLED و مجموعهٔ جذاب NANO CELL. ال جی سال ۲۰۲۰ را با ارتقای تلویزیون های OLED شروع کرده است. هرچند این ارتقاء در بیشتر محصولات این کمپانی کره‌ای به چشم می خورد.

بهترین تلویزیون سال 2020

در بخش پایانیِ مقاله آشنایی با پیشرفته ترین و برترین تلویزیون های سال، به سونی می پردازیم. به نسبت دو کمپانی رقیب یعنی ال جی و سامسونگ، کمپانی سونی سالِ کم هیجان تری داشته است. ما در این مقاله هیجان انگیز به تلویزیون XBR Z8H 8K خواهیم پرداخت. این کمپانی نامدار و پر آوازه، بروزرسانی نسخه اندروید ۹ دست پیدا کرده است. نخست برنامه پخش تلویزیون NOW TV بر روی تلویزیون های پیشرفته سال ۲۰۲۰ معرفی شد. هرچند در بخش فناوری های صوتی، همانند سال ۲۰۱۹ هستند و تفاوت چندانی مشاهده نمی شود. اما باز هم جای امید و امکان پیشرفت پا برجا بود. پیشرفتی که کل جهان را با تغییری اساسی دگرگون کرد. این شما و این نگاه موشکافانه به پیشرفته ترین و بهترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰ جهان. با ما در سفری به درون تلویزیون های برتر سال همراه باشید.

تلویزیون سامسونگ Q950 TS

در ردهٔ اولِ پیشرفته ترین تلویزیون های جهان، سامسونگ قرار دارد. این شرکت با عرضهٔ تلویزیون‌های نوین در عرصه فناوری، مرزهای پیشرفت‌ را جا به جا کرده است. سامسونگ صفحه نمایشی ۷۵ اینچی را در یک فریم با ضخامت ۲ میلی متر گنجانده است. صادقانه بگویم تصورش سخت است و واقعاً یک شاهکار به حساب می‌آید. اگر اندکی از این تلویزیون فاصله بگیرید، عملاً فریم را نخواهید دید. هرچند Q950 TS از لحاظ ضخامت، به پای رقیب خود یعنی سری OLED نمی‌رسد. سامسونگ با از دید خارج کردن تمام خروجی ها و ورودی ها سعی نموده تا از ضخامت این تلویزیون کم کند. البته تا حدودی در دستیابی به نتیجه شگرف یک صفحه نمایشگر پیشرفته موفق بوده است. چهار سوکت HDMI، ورودی USB، پست هوایی RF و ماهواره و یک سوکت اترنت در جعبه One Connect قرار گرفته‌ اند. تمامی امکانات برای بر قراری ارتباط موثر در این مدل گنجانده شده اند.

تلویزیون اسمارت و سیستم عامل TiZen

سیستم عامل tizen

پیشرفته ترین تلویزیون های شناخته شده در سال ۲۰۲۰ چه رابط کاربری دارند؟. سامسونگ سعی کرده است به ترکیب برنده دست نزند. حق هم داشته. بر روی تلویزیون Q950 TS همان سیستم‌ عامل معروف تایزن سامسونگ قرار گرفته است. اما تفاوت‌هایی در این تلویزیون اسمارت احساس می‌شود. این رابط کاربری برای کاهش خستگی چشم از رنگ سفید به آبی ملایم تغییر یافته است. این سیستم عامل در تلویزیون اسمارت تمام ویژگی‌های بارز سیستم عامل تایزن سال ۲۰۱۹ را دارد. قابلیت بارگیری برنامه ها سریع تر شده و ابداً زمانبر نیستند. عملکرد الکسا بر روی سیستم عامل نیز بهبود پیدا کرده است. به طور کلی هر سِری که به بازار معرفی می گردد دارای سطح ارتقاء گسترده تری به نسبت سِری قبل تر از خود می باشد. از جمله تغییرات اعمالی که به زود در سیستم عامل این تلویزیون اسمارت لحاظ خواهد شد؛ Google assistant بوده که به زودی در این تلویزیون فعال شود.

عملکرد HD/SDR

هر فریم تلویزیون های 8K با وضوحی حدود ۳۳ میلیون پیکسل نمایش داده می شود. این یعنی ۴ برابر وضوحیت تلویزیون های 4K. سامسونگ با بهره‌گیری از پردازشگر Quantum Processor 8K، تضمین می‌کند که قدرت 8K را احساس کنید. برای محتوا هایی که 8K نیستند نیز سامسونگ با هوش مصنوعی پردازشگر راهی یافته تا این افت کیفیت چندان احساس نشود. برای مثال؛ کنتراست رنگ ها در روشن ترین و تاریک ترین صحنه ها با وضوح کامل نمایش داده می شود. حتی اگر این رنگ‌های متضاد به طور همزمان هم نمایش داده شوند ، باز هم به طور بنیادی کیفیت تصویر تضمین خواهد شد. شایان ذکر است که هر چه میزان محتوا کیفیت بالاتری داشته باشد، عملکرد تلویزیون Q950 TS نیز بالا تر می‌رود. این برای نمایش محتوای 4K شما را شگفت زده می کند. شگفت زده شدنتان در مورد محتوای 8K نیز صدق می کند.

شاید انتخاب بین مدل های گسترده تلویزیون های برتر کمی دشوار باشد. اما با کسب اطلاعات اولیه در مورد تلویزیون مورد علاقه خود با توجه به بودجه جیب تان می توانید انتخابی مفید تر داشته باشید.

داوین کالا

تلویزیون های OLED ال جی

نمی شود از برترین و بهترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰ حرف زد و از تلویزیون های OLED ال جی حرفی به میان نیاورد. کمپانی ال‌جی تولید کننده اصلی پنل های OLED در جهان است. شما می توانید بابت OLED های سونی و پاناسونیک نیز از ال‌جی تشکر کنید. تلویزیون های OLED ال جی با پردازندهٔ Alpha 9 Gen 8K AI به بازار عرضه می‌شوند. البته در برخی مدل ها از پردازنده Alpha 9 Gen 3 IA استفاده شده است. این پردازنده فوق العاده، الگوریتمی چهار مرحله ای برای نمایش و درصد کیفیت تصویر ارائه شده از خود به جا می گذارد. پردازنده‌ی Alpha 9 Gen 8K AI فرایندی ۶ مرحله ای برای کاهش نویز و افزایش وضوحیت تصویر دارد. تلویزیون های OLED ال جی امسال شاهد عضو جدیدی نیز بودند. این عضو جدید با صفحه نمایش ۴۸ اینچ عرضه شد که در نوع خود جالب توجه بود.

بهترین تلویزیون سال 2020

سیستم عامل Web OS

همانند محصولات سال‌های قبل رابط کاربری Web OS بر روی این سری از تلویزیون های ال جی گذاشته شده‌ است. البته تغییراتی در برنامه های تعبیه شده بر روی تکنولوژی های به کار رفته در سری جدید سیستم عامل تلویزیون ال جی را مشاهده می‌کنیم. برای مثال دسترسی به مطالب بسیار سریع تر و آسان تر شده است. برنامه Sport Alert بر روی دستگاه بارگذاری شده تا شما از بازی تیم مورد علاقه تان آگاه شوید. به روز رسانی بازی های قرار گرفته بر روی دستگاه تلویزیون نیز به صورت مستقیم قابل دریافت شده اند. یک مشکل فنی در مورد تلویزیون ال جی وجود دارد. اینکه ال جی از +HDR10 پشتیبانی نمی کند. اما در چند مدل از تلویزیون های OLED ال جی از Dolby Vision IQ استفاده شده است. این فناوری از سنسور نور داخلی تلویزیون برای بهینه‌ سازی کیفیت تصویر جهت تنظیم نور خود با نور محیط استفاده می‌کند.

این سری تولید شده توسط کمپانی نامدار ال جی به میزان قابل توجهی باریک است. به گونه ای که همانند یک تابلوی نقاشی می توانید آن را بر روی دیوار خانه تان نصب کنید. در این سری از تلویزیون های ال جی، تمامی پردازشگر ها و اجزای سازنده به درون خود پنل منتقل شده‌ اند. هم اکنون سایزهای ۶۵ و ۷۵ اینچ این محصول در بازار موجود است. هرچند قرار است سایز ۵۵ اینچ این مدل نیز عرضه شود. سری والپیپر OLED ال جی نیز معرفی و عرضه شده است که با کد WX در بازار شناخته شده می باشد. ال جی در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۰ به معرفی LG Signature ZX پرداخته است. این محصول از کیفیت تصویر 8K مبرخوردار است. شایان ذکر است که این مدل تراشه هوش مصنوعی Alpha 9Gen 3 8k دارد و از کیفیت تصویر بسیار بالایی برخوردار است.

تلویزیون های NANO ال جی در سال ۲۰۲۰

این مطلب کاملاً درست و انکار نشدنی است که تلویزیون‌های NANO جزو پیشرفته ترین تلویزیون های سال نیستند. اما نباید یک نکته را به مرز فراموشی سپرد. اینکه نمی توان تمامی دستگاه های صوتی و تصویری تولید شده را در رده بندی نخستین ها و سر نشینان جدول بهترین ها قرار دارد. تلویزیون های نانوی عرضه شده به بازرا نیز صاحب ویژگی های منحصر به فرد می باشند. مدل های NANO 85 کمپانی ال‌جی از پردازنده‌ی Alpha A7 Gen 3 استفاده می‌کنند. نرخ نوسازی تصویر آنها ۱۲۰ هرتز است. توانایی نمایش محتوای Dolby Vision را دارا می باشند. ضمن آنکه قابلیت اتصال سیگنال Dolby Atmos را به یک سیستم صوتی سازگار نیز دارند. تنها عیب سری ۸۵ تلویزیون های نانو ال جی داشتن لبه های فریم بزرگ است. این عیب در سری‌های ۹۵ برطرف شده و شما قاب فریم را عملاً مشاهده نمی کنید.

ال‌ جی و سری ۹۷ و ۹۹

تلویزیون نانو

تصور کنید تلویزیون نانویی تولید شود که پردازندهٔ آن Alpha 9 Gen 3 8K AI باشد. این موضوع به دلیل قابلیت ها و تکنولوژی های برتر به کار رفته در آن واقعا هیجان انگیز خواهد بود. تلویزیون NANO CELL 97 ال جی با پردازشگر مذکور در بازار خود نمایی می کنند. از ویژگی های قابل توجه این سری استفاده از میکروفون داخلی و برنامه سلام ال‌جی است. برنامه ای که دسترسی به سیستم عامل دستگاه برای کاربران را با سرعت بالا مواجه خواهد کرد. بالاترین رده تلویزیون های نانو، NANO 99 می باشند. این سری در دو سایز ۶۵ و ۷۵ اینچ عرضه شده که هر کدام دارای قابلیت ارائه تصویر با کفیت چند برابر نمایشگر های عادی هستند. هر دو سایز صفحه نمایش 8K دارند. برای کنتراست بیشتر و کیفیت تصویر بهتر در این سری از فناوری Full Arry Dimming بهره گرفته اند.

سونی و تلویزیون XBR Z8H 8K

سونی در زمینهٔ تولید تلویزیون سال آرام تری نسبت به رقبا داشته است. تمرکز آنها بر روی سیستم های صوتی بوده است. اگر به جدیدترین سیستم های صوتی سونی ۲۰۲۰ نگاه کنید، متوجه این امر خواهید شد. تلویزیون های پرچمدار سونی از همان پردازنده X1 Ultimate سال ۲۰۱۹ استفاده می کنند. هر چند ممکن است در نحوه استقرار بر روی تلویزیون و استفاده سونی از این پردازشگر پیشرفت هایی صورت گرفته باشد. اما تلویزیونهای ۲۰۲۰ سونی در واقع قدرت محاسباتی بیشتری در اختیار ندارند. فناوری جدیدی به تلویزیون های سونی اضافه شده است. سونی این فناوری را «فناوری جدیدی که کیفیت تصویر و صدا را در هر محیطی برای مشتری بهینه می‌کند» نامیده است. این فناوری تلویزیون سونی را قادر م یسازد تا روشنایی تصویر را به طور خودکار بسته به میزان نور محیط تنظیم کند. برای مثال بعضی ها از نورِ کم تلویزیون‌های OLED گله مند بودند. با این فناوری دیگر با چنین مشکلی مواجه نمی شوید.

یک نکته در مورد تکنولوژی افزوده شده جدید فناوری نوین سونی که در تلویزیون های خود گنجانده است. اینکه سونی چیزی شبیه نور خودکار صفحات موبایل عرضه کرده است. گرچه با تفاوت های بنیادی همراه است.

داوین کالا

سیستم پخش صدا در تلویزیون های سونی

نمی‌شود از مارک مشهور سونی حرف زد و از سیستم پخش صدای آن چیزی نگفت. بدون شک تلویزیون اسمارت Z8H جزو بهترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰ به شمار می رود. در زمینهٔ صدا سونی تکنولوژیی شبیه تکنولوژی پاناسونیک که بر روی HZ2000 OLED به کار گرفته بود، عرضه کرده است. تکنولوژی Dolby Vision IQ نیز آکوستیک صدا به صورت هوشمندانه و دقیق را تضمین می کند. فناوری های نوین در صدا گذاری تلویزیون توسط کمپانی سونی به درجه بالایی از کیفیت رسیده است. یک تکنولوژی برتر به نام Acoustic Surface +Audio موجود می باشد که سونی آن را بلندگوهای قاب می نامد. بلند گو های قاب ابداع شده توسط سونی و کارمندان آن برای افزایش پردازش صوت در تلویزیون های سونی تولید شده است. هرچند به نظر می رسد همان تکنولوژی سال های گذشته باشد، با اسمی جدید!. اما نکته قابل توجه در مورد سونی، اهمیت دادن این کمپانی به درجه کیفیت صدا است.

نکته: پایه های تلویزیون های Z8H، قابلیت شخصی سازی دارند. این بدان معناست که آنها قابل تنظیم هستند. ضمن آنکه قابلیت اتصال به دیوار را نیز دارند. سونی قول داده است که تلویزیون های جدید از قابلیت های پیشرفته کنسول بازی PS5 پشتیبانی می کنند. پنل Z8H می تواند بازی های 8k را به خوبی نمایش دهد. پرچمدار سونی یعنی Z8H در نمایشگاه CES به نمایش درآمد. این تلویزیون در دو سایز ۷۵ و ۸۵ اینچ عرضه می‌شود.

داوین کالا

سونی و A8H 4K OLED

یک پله پایین تر، ما Sony A8H 4K OLED را داریم. این تلویزیون در دو سایز ۵۵ و ۶۵ اینچ عرضه می‌شود. کاملاً مشخص است که مشخصات پایین تری نسبت به پرچمدار امسال سونی دارد. علی رغم این پایین تر بودن، همچنان نقش پر رنگی در مجموعه تلویزیون های سال ۲۰۲۰ سونی دارد. پنل این محصول OLED است. پردازنده این دستگاه نیز همان X1 Ultimate می باشد. این مدل از Atmos و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. همچنین حالت کالیبره شده netflix دارد. این مدل رنگ سیاه و عمیق و کنترل روشنایی را تضمین می‌کند. ضمن آنکه برای روان سازی صحنه های سریع، برای اولین بار از تکنولوژی X-Motion clarity بهره می برد.

فرمت 8K و چالشی به نام کمبود محتوا

پیشرفته ترین تلویزیون های سال ۲۰۲۰ جهان ، عموماً با فرمت تصویری 8K به بازار عرضه شده اند. بسیاری از کاربران علی رغم اشتیاق برای خرید این محصولات نگران محتوا هستند. البته این نگرانی کاملاً منطقی است. امروزه سطح تکنولوژی به تولید محتوای 8K در سطح جهانی قد نمی دهد. از لحاظ سخت افزاری بسیاری از شبکه های تلویزیونی هنوز 4K نیز نشده اند. هرچند امروزه دوربین‌هایی با کیفیت تصویر برداری 8K عرضه شده اند. ظاهراً نتفلیکس از یک مجموعه جهت تولید محتوای 8K پرده برداشته است. اگر ویروس جهانی کرونا نبود، این تابستان شاهد فیلم برداری المپیک توکیو ۲۰۲۰ با دوربین های 8K می بودیم. NHK وعده داده بود که تمام المپیک را با کیفیت 8K فیلمبرداری کند.

کلام آخر

پر واضح است که پیشرفته ترین تلویزیون های جهان، قیمت‌های بالایی دارند. این قیمت ها آنقدر بالا هستند که در کشور ما با آن می توان یک خانه خرید. هر چند این خبر برای ما خوشایند نیست. اما این پیشرفت‌ها یک مزیت نیز به همراه دارند. زیاد طول نخواهد کشید که فناوری ها به تلویزیون های میان رده و ارزان قیمت نیز راه خواهند یافت. این عرف بازار رقابتی دنیای تلویزیون ها است. هرچند به جرأت می‌توان گفت تا ۳۰ سال دیگر هم یک تلویزیون 8K همچنان قابل استفاده خواهد بود. البته اگر تا آن موقع سالم بماند! این بدان معناست که اگر شما یک تلویزیون 8K خریداری نمایید، تا سالها بعد از هزینهٔ مجدد جهت خرید یک تلویزیون جدید بی نیاز خواهید شد.

***جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان خبره داوین کالا در ارتباط باشید.***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *