آموزش آسیاب کردن قهوه

می گویند هر چه قهوه تلخ تر باشد، کیفیت آن بیشتر است. اما رسیدن به قهوه تلخ با کیفیتی که ما انتظار داریم، چگونه به دست می آید؟ تا به حال از خود پرسیده اید که یک قهوه باید با چه دستورالعملی درست گردد تا اصالت طعم خود را حفظ کند؟. روش های متعددی برای تشخیص اصالت قهوه با طعم واقعی از قهوه با طعم معمولی وجود دارد. دانستن نکاتی ریز می تواند تاثیر مستقیمی بر عطر و طعم قهوه داشته باشد. آموزش دیدن برای بالا رفتن سطح آگاهی از شیوه درست آسیاب کردن قهوه، آماتور یا حرفه ای نمی شناسد. هر کس به اندازه سطح درک خود می تواند به جستجو و کاوش درباره قهوه و راه کار های مناسب درست کردن آن بپردازد. از جمله نکاتی که باید در وهله اول به آن توجه کرد، میزان آسیاب شدن دانه های ریز و درشت قهوه است.

آسیاب کردن قهوه

نکات قابل توجه :

هرچه دانه های قهوه به حالت پودر خالص نزدیک تر باشند، می توان انتظار بهتری از درجه خلوص قهوه داشت. می دانید که برای رسیدن به نوشیدنی قهوه باید آب را به دانه های آسیاب شده قهوه اضافه کنید. هرچه پودر خالص تری در اختیار داشته باشید، آب راحت تر می تواند با پودر ارتباط بر قرار کند. در ضمن هرچه ارتباط بین آب و پودر قهوه قوی تر باشد، نوشیدنی قهوه به طعم واقعی خود چند گام نزدیک تر می شود. بنابراین نباید از میزان آسیاب شدن بهتر دانه های قهوه به راحتی چشم پوشی کرد. البته این نکته را نباید دست کم گرفت که ستگاه سازنده پودر قهوه نیز نقش بسزایی ایفا می کند. قبل از هر چیز باید از میزان تمیز بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. سپس می توانید دانه های قهوه مد نظر خود را به دستگاه بسپارید.

روش های آسیاب کردن قهوه

صحیح بودن روش آماده سازی قهوه بعد از نوشیدنِ نوشیدنی غلیظ قهوه مشخص خواهد شد. اگر کلیت ماجرای آسیاب کردن قهوه را در نظر بگیریم، دو روش کلی وجود دارد. یا باید دانه های قهوه را به شکل دستی آسیاب کرد. یا اینکه از دستگاه های مخصوص قهوه آسیاب کن بهره گرفت که در تنوع بالایی به بازار عرضه می شوند. اما در هر حالتی که به پودر کردن دانه های قهوه می پردازید باید یک قانون کلی را در نظر بگیرید. قانونی که در جهت حفظ طعم و عطر واقعی قهوه تلاش و کوشش می کند. این قانون؛ تبدیل دانه قهوه به پودر و آسیاب آن باید حتماً توسط خودتان انجام گیرد. به قهوه های آسیاب شده بازار نمی توان اعتماد کرد. چراکه در بازار از روش های استانداردی برای تهیه قهوه بهره گرفته نخواهد شد. بنابراین قانون خود کفا بودن در تهیه پودر قهوه را هرگز فراموش نکنید.

روش های آسیاب کردن قهوه

اصلاً قهوه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

طبق قاعده کلی؛ نوشیدنی های مختلف به دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می شوند. قهوه و فرآورده های آن در دسته دوم یعنی دسته نوشیدنی های گرم قرار می گیرد. بعد از چای که نوشیدنی محبوب عوام و مردم محسوب می گردد، قهوه در دهه های اخیر طرفداران بی شماری را جذب خود کرده است. قهوه نوشیدنی ای با طعم تلخ اما لذیذ بوده که فواید بی شماری از خود بروز می دهد. از جمله فواید ارزنده نوشیدنی گرم قهوه؛ تقویت سیستم عصبی مغز انسان است. قهوه به شکل مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و آن را تحریک می کند. سیستم عصبی مرکزی مغز انسان به نیکوتین و کافئین نیاز شدید دارد. بنابراین همواره در حال طلبیدن ماده های کافئین دار می باشد. قهوه نیز سرشار از کافئین مورد نیاز برای تقویت حواس سیستم مرکزی بدن انسان است. قهوه را باید تلخ اما با لذت میل کرد تا از فواید و خواص همه جانبه آن بتوانید سود ببرید.

تفاوت قهوه با اسپرِسو چیست؟

نوشیدنی های قهوه و اسپرِسو از یک خانواده بوده و همیشه با هم در تعامل هستند. اما چگونه؟. می دانید که نوشیدنی قهوه از دانه های قهوه بیضی شکل به وجود می آید. البته در اغلب مواقع دانه های قهوه را به پودر آسیاب شده تبدیل می کنند. نوشیدنی قهوه در طعم ها و شکل های گوناگونی تولید می شود. حال اگر بخواهیم به تعریف اسپرِسو بپردازیم، باز به ویژگی های قهوه می رسیم. چراکه اسپرِسو یک نوشیدنی مشتق شده از نوشیدنی قهوه است. در واقع نوشیدنی اسپرِسو گونه ای خاص از قهوه بوده با این تفاوت که آب با فشار بیشتری از دانه های قهوه گذر می کند. طبق ضرب المثل؛ هر گردویی گرد است اما هر گردی گردو نیست! هر اسپرِسویی قهوه است اما هر نوع قهوه ای اسپرِسو نیست. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که قهوه می تواند گونه های مختلفی داشته باشد. نوشیدنی اسپرِسو نیز یکی از گونه های خاص قهوه به شمار می رود.

قهوه ای که مشتق شده و به اسپرِسو تبدیل می گردد مراحل متعددی را پشت سر می گذارد. مثلاً ابتدا قهوه که سبز رنگ می باشد؛ باید بوداده یا اصطلاحاً ROAST شود. سپس به یکی از حالت های LIGHT،MEDIUM ،DARK ،MEDIUM DARK تبدیل می شود. هرچه میزان بودادگی قهوه سبز رنگ بیشتر باشد، قهوه به رنگ تیره و طعم تلخ واقعی خود نزدیک تر خواهد شد. همین امر در رسیدن به قهوه اسپرِسو موثر واقع می شود.

نکات مهم

نکات آسیاب دانه های قهوه در اندازه های مختلف

بسته به دستگاه های آسیاب کن قهوه شما می توانید اندازه آسیاب شدن دانه های قهوه را تنظیم کنید. دانه های قهوه در اندازه؛ ریز، متوسط و درشت آسیاب می شوند. اگر می خواهید قهوه ترک آماده کنید ابتدا باید دانه های قهوه را در اندازه ریز آسیاب کنید. حتی تهیه نوشیدنی اسپرِسو نیز نیازمند دانه های آسیاب شده در اندازه ریز می باشد. ریز شدن دانه های قهوه به منزله تبدیل دانه های بیضی شکل قهوه به پودر خالص است. اندازه های متوسط به بالا برای آسیاب دانه های قهوه به منظور استفاده از سایر روش های دم کردن قهوه به کار می رود. می دانید که نوشیدنی قهوه در مدل ها و طعم و عطر متفاوتی تهیه می شود. برای هر کدام از طعم های نوشیدنی قهوه باید اندازه آسیاب شدن دانه های قهوه تغییر کند. اگر در شکل و قواره دانه های قهوه خلأی ایجاد شود، شما خود را از طعم واقعی قهوه مورد نظر منع خواهید کرد.

دستگاه های آسیاب کردن قهوه

قبل از آماده کردن نوشیدنی قهوه باید به فکر لوازم تهیه آن باشید. چراکه اگر لوازم تهیه و آماده سازی قهوه را در اختیار نداشته باشید با مشکل مواجه خواهید شد. دلیل اهمیت دستگاه های به کار گیری برای آسیاب قهوه حفظ اصالت طعم نوشیدنی قهوه است. از جمله دستگاه هایی که می توانید به آنها جهت آماده سازی قهوه تکیه کنید عبارتند از؛ دستگاه آسیاب تیغه ای، آسیاب قهوه چرخ دنده ای یا فلت، فرنج پرس، آسیاب مخروطی، دستی، هاون و کوبه و در نهایت وردنه درون کیسه ای. تمامی این دستگاه ها به نوبه خود دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. اما یک ویژگی در بین همه آنها مشترک است. ویژگی مشترک همه دستگاه های آسیاب کردن قهوه هدف مشترک آنها است. اینکه به بهترین شیوه ممکن دانه های قهوه را به پودر تبدیل کنند. زیرا هرچه کیفیت دانه های پودر شده بیشتر باشد، زمان آماده سازی قهوه طبیعی با طعم واقعی نیز به حداقل می رسد.

از محبوب ترین برند دستگاه های آسیاب کردن قهوه می توان به سنکور، همیلتون، فلر، نوا، بوش، مایر، هانوور، دلونگی، جنوا، میگل، دسینی، هاردستون و ناسا الکتریک اشاره کرد. در بین همه دستگاه های آسیاب قهوه پیشنهاد کارشناسان داوین کالا برند سنکور می باشد.

دستگاه آسیاب قهوه تیغه ای

از جمله خصوصیات اولیه دستگاه تیغه ای می توان به سرعت آسیاب کردن آن اشاره کرد. هر دستگاهی برای خود مزایا و معایبی دارد. از جمله مزیت های آسیاب تیغه ای می توان به میزان بردنگی تیغه های دستگاه اشاره کرد. تیغه های به کار رفته برای این آسیاب از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده اند. تیغه های این آسیاب به دلیل میزان برندگی بسیار بالا بهترین زمان را برای کاربر ذخیره می کنند. اگر به واقعیت های موجود توجه ویژه ای داشته باشیم این دستگاه نیز به نوبه خود دارای معایب مشخصی است. تیغه هایی که نقطه قوت دستگاه به شمار می روند، می توانند نقطه ضعف آن نیز باشند. به طور مثال این تیغه ها تنها قادر به ریز ریز کردن دانه هایی خواهند بود که در تماس مستقیم با آن قرار می گیرند. در غیر این صورت سایر دانه ها از دید و برش تیغه ها به دور می مانند. همین امر موجب بالا رفتن درصد ناخالصی پودر قهوه خواهد شد.

آسیاب قهوه چرخ دنده ای دیسکی یا فلت

دستگاه چرخ دنده ای یا فلت

مدل چرخ دنده ای در تنوع دو مدلی موجود می باشد. مدل اول به شکل مخروطی بوده که دارای یک حلقه به صورت ثابت است. در مدل مخروطی حفره دار دانه های قهوه به شکل دایره وار وارد دستگاه شده و سریعاً خرد خواهند شد. در مدل دوم؛ تخت حفره دار، دو حلقه از جنس فلز مستحکم وجود دارد. هر کدام از این حلقه ها در جهتی مخالف جهت دیگری در حرکت هستند. دستگاه فلت به طور کلی دارای دو ستون چرخ دنده ای روی هم است. دانه های قهوه را که به دستگاه بسپارید از بین این ستون های چرخ دنده ای عبور می کنند. از دیگر نکات برجسته این دستگاه می توان به میزان آلودگی صوتی کم به هنگام کار اشاره کرد. سرعت بالایی که دستگاه فلت دارد زبان زد خاص و عام است. حتی به کمک دستگاه فلت کاربر قادر به تعیین اندازه دلخواه پودر قهوه می باشد.

دستگاه فرنج پرس

از ابزار آلات تهیه قهوه فرانسه می توان به دستگاه فرنج با قابلیت های منحصر به فرد اشاره کرد. این دستگاه مخصوص قهوه با طعم قهوه فرانسه است. یک نکته اساسی در مورد دستگاه پرس وجود دارد. اینکه باید از قهوه آسیاب شده درشت در جهت کارکرد دستگاه استفاده کرد. قهوه فرانسه چیست؟ قهوه فرانسه گونه ای از قهوه بوده که طعمی ملایم و غلظت بالایی دارد و پس از آماده شدن به نسبت سایر قهوه های دیگر کمی پر رنگ تر به نظر می رسد. قهوه فرانسه تنها به کمک این مدل دستگاه پرسی تهیه می شود. از دیگر خصوصیاتی که قهوه آماده شده توسط فرنج پرس یا پرس پاپ به دنبال دارد، برخوردار بودن از روغن قهوه است. یک دلیل مهم و اساسی پشت ماجرای روغن قهوه در قهوه فرانسه در حال جریان است. این دستگاه بی نیاز از فیلتر های کاغذی است. بنابراین قهوه فرانسه سرشار از روغن قهوه خواهد شد.

دستگاه فرنج پرس

آسیاب مخروطی و آسیاب دستی

آسیاب مخروطی از دیگر ابزار آلات تهیه قهوه خوش عطر و طعم است. این دستگاه در عین حال که سرعت بسیار بالایی برای آسیاب کردن قهوه از خود نشان می دهد، حجم صدای کمی دارد. ضمن اینکه پودر به دست آمده از این آسیاب به یکنواخت بودن مشهور است. اهمیت یکنواختی پودر قهوه زمان دم کردن نوشیدنی قهوه مشخص خواهد شد. البته شایان ذکر است که این دستگاه برد و بازه تبدیل کردن دانه قهوه به پودر آسیاب شده بیشتری دارد. حال به خصوصیات آسیاب دستی می پردازیم. مدل های مختلفی از آسیاب دستی در بازار موجود می باشد که همگی یک هدف کلی را دنبال می کنند. برای بهره بردن از قابلیت های یک آسیاب از نوع دستی باید به سراغ زور بازویتان بروید. در واقع آسیاب های دستی از قدرت دست کاربر استفاده کننده از دستگاه برای به پودر تبدیل کردن دانه های قهوه کمک می گیرند.

هاون و کوبه

هاون و کوبه

استفاده از هاون و کوبه شبیه استفاده از روش های سنتی به جای استفاده از روش های نوین تهیه پودر قهوه است. هاون و کوبه این امکان را برای کاربر فراهم می آورد تا بتواند خود مقدار و میزان ریز و درشت بودن پودر قهوه را تنظیم کند. هاون به شکل کاسه ای دایره ای شکل بوده که از جنس مرغوبی برای دیواره های آن بهره گرفته شده است. به طور معمول از آلیاژ گرافیت جهت ساخت هاون های گوناگون استفاده می کنند. کوبه نیز به شکل یک میله فلزی بوده که قسمت اعظم کار آسیاب کردن قهوه را بر عهده می گیرد. کافی است دانه های قهوه را داخل هاون بریزید و با استفاده از کوبه دانه های قهوه را له کنید. کوبه را باید در همه جهت ها از چپ به راست، از راست به چپ و فشار از بالا به حرکت در بیاورید. تنها در این صورت می توانید به پودری ریز و بدون دانه های آسیاب نشده دست پیدا کنید.

وردنه و کیسه

مواد مورد نیاز برای استفاده از روش وردنه و کیسه عبارتند از؛ یک وردنه که از بافت چوب باشد، یک کیسه پلاستیکی زیپ دار، ترجیحاً ضخیم باشد و در نهایت دانه های قهوه. این روش جزء کم هزینه ترین روش ها و در عین حال ساده ترین روش آسیاب قهوه می باشد. ابتدا دانه های آسیاب نشده قهوه را درون کیسه پلاستیکی ریخته و زیپ آن را می بندیم. ضخیم بودن کیسه از جهت جلوگیری از پاره شدن آن توسط ضربات وارده حائز اهمیت است. وردنه را برداشته و تا می توانید از جهات مختلف ضربه وارد کنید. ممکن است به هنگام وارد کردن ضربه به دانه های قهوه، مقداری از آنها از دست وردنه نجات پیدا کنند. طبیعی است، نگران نباشید. کیسه را برداشته و مقداری تکان دهید تا دانه های آسیاب نشده از لانه خود بیرون بیایند. سپس مجدداً توسط وردنه ضربه وارد کنید تا تمامی دانه ها به شکل یکسان خرد شده و پودری خالص به دست آید.

نام دستگاهمزایامعایب
آسیاب قهوه تیغه ایسریع، دارای تیغه های برندهتیغه های دستگاه باعث گرم شدن قهوه شده و بخشی از عطر قهوه را از بین می برند
آسیاب قهوه چرخ دنده ای یا فلتسرعت بالا، آلودگی صوتی کم قیمت گرانتر
دستگاه فرنج پرستمیز شدن آسان، قیمت ارزان
آسیاب مخروطی دقیق و حساس تر، کم صداسرعت کمتر
هاون و کوبهامکان تنظیم میزان ریز یا درشت بودن دانه قهوهسرعت پایین، نیازمند زور بازو
وردنه و کیسهتامین مواد مورد نیاز آسان می باشدبه جا ماندن دانه های آسیاب نشده

راهنمای استفاده از آسیاب قهوه

تنها داشتن دستگاه های آسیاب کن قهوه مهم نیست. بلکه شیوه استفاده و دستور العمل صحیح به کار بردن آنها نیز حائز اهمیت است. قبل از هر چیز باید از تمیز بودن دستگاه آسیاب کن قهوه اطمینان حاصل کنید. اطمینان از پاکیزه بودن دستگاه به منزله افزایش درجه خلوص پودر قهوه است. امکان دارد در هر بار استفاده از دستگاه دانه هایی آسیاب نشده برجا بماند که از دید تیغه دستگاه به دور بوده اند. بنابراین برای دفعات بعدی استفاده از دستگاه امکان ورود دانه های آسیاب نشده مرحله قبلی به مرحله جدید افزوده شده و درصد ناخالصی را بالا ببرند. بالا رفتن درصد ناخالصی پودر قهوه یعنی شما چند گام از طعم واقعی قهوه مد نظر فاصله می گیرید. نکته دوم که میزان اهمیت و ارزش گذاری آن بالا است؛ اینکه برای هر آسیاب باید اطلاعات اولیه ای از میزان ظرفیت و نحوه کارکرد دستگاه در اختیار داشته باشید. بدون دانستن اطلاعات کافیدر مورد استفاده از آسیاب قهوه، عملاً شما را از داشتن قهوه ای لذیذ منع می کند.

از چه وسیله هایی نباید برای آسیاب کردن قهوه استفاده کرد؟. چاقو، مخلوط کن و دستگاه هایی که به شکل پرشی عمل می کنند، مناسب آسیاب کردن قهوه نیستند. زیرا دانه های قهوه از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار بوده بنابراین احتمال آسیب دیدن کاربران افزایش پیدا می کند.

بهترین مارک های قهوه و اسپرِسو

آیا می دانستید که قهوه اسپرِسو ایتالیایی بوده و ملیت ایتالیایی دارد؟. آیا برایتان سوال ایجاد نشده که اسپرِسو به چه معنا است؟. اسپرِسو نامی است که در بین ایتالیایی ها به معنای سریع ترجمه می شود. دلیل این نام گذاری عبور سریع و پر فشار آب از میان دانه های آسیاب شده قهوه است. از محبوب ترین برند های قهوه می توان به نام هایی اشاره کرد که جزء پر فروش ترین هستند. از جمله: استارباکس، قهوه کاستا، دانکین دونات، مک کافه، برند تیم هورتون، گلوریا جینز، نسکافه، قهوه فولگرز، قهوه کیورینگ، ماکسول هاوس و قهوه نِسپرِسو. نام های اشاره شده، قهوه هایی با طعم، رنگ و رایحه ای متفاوت به نسبت هم هستند. شناخت پیدا کردن از برند های قهوه شما را مجاب به امتحان کردن طعم هر کدام از برند ها می کند. زیرا افرادی که با طعم های قهوه آشنا نیستند، حس کنجکاوی آنها برانگیخته می شود.

برند های قهوه اسپرِسو

در این میان قهوه اسپرِسو نیز برای خود از تنوع بالایی برخوردار است. از جمله: LAVAZZASUPER CREMA که برزیلی است. قهوه اسپرِسو ایلی مدل ESPRESSO MEDIUM ROAST از ایتالیا، قهوه اسپرِسو بن مانو مدل آرتیمان از ایالات متحده و آفریقا و بخشی از هند، قهوه اسپرِسو Intelligentsia Black Cat Classic Espresso از کلمبیا، قهوه اسپرِسو Peet’s Coffee Italian Roast از ایتالیا، اسپرِسو Death Wish Coffee Co که تقریباً قویتر از بقیه می باشد. اسپرِسو Stone Street Coffee با طعمی متفاوت و در نهایت قهوه اسپرِسو  Kicking Horse Coffee. تمامی این برند ها خواستگاه مخصوص به خود و ویژگی های منحصر به فردی دارند. سلیقه بزاق دهان افراد است که یکی از این طعم ها و عطر ها را بر می گزیند. برخی طعم شیرینِ کافئینی را می پسندند و برخی دیگر طعم ملایم تر. حتی افرادی هستند که تلخی را به شیرینی در طعم قهوه ترجیح می دهند.

نتیجه گیری

دلیل محبوبیت طعم تلخ قهوه در هیجان و انرژی ای است که قهوه برای بدن به ارمغان می آورد. نکاتی که برای تهیه و آماده سازی قهوه باید رعایت کرد، اصلی ترین مطلب قابل توجه است. اگر در هر کدام از مراحل آماده سازی نوشیدنی قهوه، یک مرحله با مشکل مواجه شود، تمامی مراحل نیز دچار خلأ خواهند شد. آسیاب کردن دانه های بیضی شکل قهوه از موضوعات اصلی پرداخت به نوشیدنی قهوه است. چراکه تنها راه ارتباط موثر آب با دانه های قهوه، نحوه آسیاب شدن آنها است. در وهله اول باید دستگاه هایی که مناسب آسیاب کردن دانه قهوه می باشند را شناسایی کرد. به طور مثال نمی توان از وسایلی همچون چاقو استفاده کرد. زیرا چاقو به دلیل لبه تیزی که دارد، اصطکاک مناسبی با دانه های قهوه نخواهد داشت. بنابراین باید به نکته؛ اول ایمنی بعد نوشیدنی توجه ویژه ای اختصاص داد.

***جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان خبره داوین کالا در ارتباط باشید.***

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *